donderdag 19 mei 2011

afscheid van KahO Sint-Lieven

Eindelijk terug thuis na een vermoeiende laatste dag muzo in Sint-Niklaas. Emoties liepen hoog op, frustraties werden gespuit, leerervaringen werden gedeeld en af en toe was er nog tijd om nog eens goed te schaterlachen

Wat ik nu meeneem van deze laatste sessie is dit:

Tijdens de sessie feedback mochten we als eerste ons wauwgevoel meedelen.
 
Eddy Wally, mijn dorpsgenoot zou zeggen: 'geweldig'!

Nu veel medestudenten konden een echt wauwgevoel beschrijven. Ik dacht:'Amai petje af'. Mijn wauwgevoel? Ik wist niet echt een wauwgevoel te beschrijven. Wel had ik zoiets van ik heb wel verschillende leuke momenten gehad in mijn klas. Dit jaar heb ik veel muzo-activiteiten kunnen uitproberen in mijn klas. En dat waren bijna allemaal miniwauwmomentjes. Een echt groots wauwgevoel op schoolniveau heb ik niet meegemaakt. Dit ook omdat ik dit jaar bewust op de achtergrond ben gebleven. Dit schooljaar stond namelijk WO & techniek op de agenda als werkpuntje. Er bleef dus niet veel tijd over voor muzo. Vandaar dat ik dit jaar echt als observator aan de slag ben gegaan. Ik heb ontdekt wie de volgers zijn in mijn team en wie eerder tegenwerkt. De creatieve collega's heb ik aan het werk gezien, maar ook heb ik ontdekt wie weinig creatief en muzisch is aangelegd. Vooral tijdens mijn project rond Guy Limone (zie opdracht beeld) heb ik mijn collega's goed leren kennen. Met al deze info zal ik volgend jaar als muzocoach aan de slag kunnen gaan. Het zal het coachen voor mij gemakkelijker maken juist omdat ik de beginsituatie zo goed ken. Mijn directie en ik hebben dan ook besloten om volgend jaar muzische opvoeding als werkpunt te nemen. We zijn alvast van plan om een echte muzodoedag te organiseren. Verder gaan we ook de leerlijn verder uitwerken en de collega's coachen op vlak van muzische opvoeding. We zullen regelmatig muzische impulsen geven om op die manier te bereiken dat leekrachten een muzische onderwijsstijl aannemen. Dit is echt nodig op onze school omdat de muzovisie nog ver te zoeken is. Er wordt nog teveel in vakjes gedacht. Muzische opvoeding komt nog te weinig geïntegreerd aan bod. Muzische opvoeding moet in je onderwijsstijl te zien zijn en moet ook in de schoolcultuur te zien zijn. Hier is dus nog wel wat werk aan en daar zullen we vanaf volgend jaar aan werken. De eerste aanzetten zijn gegeven: de leerlijn is verduidelijkt; er is al getoond hoe je met een kijkwijzer kan werken; de muzische kapstokken zijn aangereikt en de collega's weten al dat ze bij vragen altijd terecht kunnen bij de muzocoach. Nu vrees ik dat veel collega's dachten: 'voila, onze opdracht voor het project Guy Limone is af. We hebben een muzische activiteit uitgevoerd en dan nu terug naar de lessen knutselen en muziek.' Deze gedachtengang willen we dus teniet doen volgend schooljaar. Mijn doel en dat van de directie is dat muzische opvoeding geïntegreerd aan bod komt en dus niet meer als vakje apart. We willen de visie van muzische opvoeding overbrengen naar de collega's zodat ook heel hun onderwijsstijl muzisch wordt.

Mijn grote plan is dus om volgend jaar een super groot wauw-gevoel mee te maken! Samen bouwen we letterlijk en figuurlijk aan een muzoschool!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten