ik wil…
dag tas.
dag tas met een zak.
dag tas met een zak met een doos.
dag tas met een zak met een doos met een koek.
dag koek.
dag koek in de doos.
dag koek in de doos in de zak.
dag koek in de doos in de zak in de tas.
mmm…
ik wil een koek.
maar ik kan er niet bij.
ook niet leuk voor mij!
Riet Wille
dag tas met een zak.
dag tas met een zak met een doos.
dag tas met een zak met een doos met een koek.
dag koek.
dag koek in de doos.
dag koek in de doos in de zak.
dag koek in de doos in de zak in de tas.
mmm…
ik wil een koek.
maar ik kan er niet bij.
ook niet leuk voor mij!
Riet Wille
De eerste verwerking was een luisteroefening. De kinderen moesten goed luisteren naar het voorgelezen gedicht en tekenen wat er gezegd wordt. Hier wordt dus beeldopvoeding ook aangekaart. Dit zijn de mooie resultaten:
Nu we het gedicht goed beluisterd hadden en we de structuur van het gedicht onderzocht hadden, konden we zelf aan de slag! De kinderen bedachten iets wat zij graag zouden willen en maakten een gelijkaardige gedicht. De kinderen van het eerste leerjaar hadden soms wat hulp nodig, maar ik vond de resultaten prachtig! Het is ook niet evident om met anderstalige leerlingen gedichten te schrijven, maar dit vonden ze echt fantastisch om te doen juist omdat het taalgebruik zo eenvoudig is. Enkele voorbeelden:
Ik wil...
Dag keuken
dag keuken met een koelkast
dag keuken met een koelkast met een doos
dag keuken met een koelkast met een doos met een taart
dag taart
dag taart in de doos
dag taart in de doos in de koelkast
dag taart in de doos in de koelkast in de keuken
mmm ik wil taart
maar ik kan er niet bij
ook niet leuk voor mij!
Ik wil...
Dag winkel
dag winkel met een rek
dag winkel met een rek met een doos
dag winkel met een rek met een doos met een psp
dag psp
dag psp in de doos
dag psp in de doos in het rek
dag psp in de doos in het rek in de winkel
mmm...
ik wil psp
maar ik kan er niet bij
ook niet leuk voor mij
Ik wil....
dag ijskar
dag ijskar met een diepvries
dag ijskar met een diepvries met een doos
dag ijskar met een diepvries met een doos met ijs
dag ijs
dag ijs in de doos
dag ijs in de doos in de diepvries
dag ijs in de doos in de diepvries in de ijskar
mmm...
ik wil ijs
maar ik kan e rniet bij
ook niet leuk voor mij!
En toen was het nog niet gedaan,he! Tijdens hoekenwerk mochten de kinderen hun gedicht uittypen op de computer! Dus media werd ook nog eens betrokken bij dit muzische projectje! Ik moet zeggen dat ik ook wel onder de indruk was hoe vlot de kinderen al met de computer kunnen werken!Met andere woorden zowel de leerlingen als ikzelf waren heel enthousiast over dit korte muzisch project in de klas!
zo leuk!!
BeantwoordenVerwijderen